Ahmet,kör olduğunu bildiği Mehmet'in bir uçuruma doğru yürüdüğünü görüyor ama ondan hoşlanmadığı için aşağıya yuvarlanmasına göz yumuyor. Bu cinayet sayılır mı? (Hasan Tuğra Kaya 11/D)
Öncelikle bu soruyu cevaplamak için cinayetin tanımını bilmeliyiz. Cinayet: Bir insanın başka bir insanı ya da canlıyı öldürmesine denir.
Olayın aslına bakarsak kelimenin Türkçe manasında dediği gibi Ahmet'in Mehmet'i öldürmesi ya da öldürmeye teşebbüste bulunması lazım.
Ama Ahmet Mehmet'i uçurumdan itti mi? Hayır. Peki onu öldürmeye çalıştı mı? Hayır bu da demek oluyor ki Ahmet Aslında Mehmet'i öldürmedi ama buna bazıları "Hayır Ahmet Mehmet'i durdurmadı ve ölümüne göz yumdu Ahmet Mehmet'ten hoşlanmadığı için bunu yaptı bu da bir nevi cinayettir" diyebilir.
Şimdi işin aslına bakarsak bunu diyen insanlar kelimenin manasından çok bunu kendi ahlak anlayışlarına, kendi ahlak felsefelerine sıkıştırıyor ama şunu unutuyorlar:
Herkesin ahlak anlayışı farklıdır. Yani kimisine göre Evet, "O Mehmet'in ölümüne göz yumdu. Bu da onu katil yapar" (1. Argüman) diyebilir ama bir başkası "Hayır, onu kendisi öldürmedi ve hiçbir şey yapmaması onu katil yapmaz" (2. Argüman) diyebilir.
Ya da "Hayır, Ahmet Mehmet'i Kanunen öldürmede ama ahlaki olarak onu öldürdü" (3. Argüman) de diyebilir.
Ve bunların hepsi de aslında kendi içlerinde doğrulardır ama dersiniz ki "Peki sence kimin sözü haklı ya da doğru?"
Ben buna 3 cevabı veririm. "Kanunlara göre suçlu değildir ama ahlaki olarak cinayettir."
Çünkü Evet, onu uçurumdan itmedi ya da uçurumdan itmeye teşebbüs etmedi ama hiçbir şey de yapmadı ve onu ondan hoşlanmadığı için yaptı. Belki onunla arası normal olsaydı ya da onun yakın arkadaşı olsaydı belki de onu kurtarmak için her şeyi yapacaktı. Belki onu kurtaracaktı?
Ama bunu yapmadı onu bir nevi kendi kaderiyle baş başa bıraktı,ona dokunmadı, onu uyarmadı, ona seslenmedi... Sadece sessice izledi... sessizce...
Bu kompozisyonu şu 3 düşünürün sözleri ile bitirmek istiyorum:
1. Argüman için: Platon: "Kötülüğe sessiz kalan onun ortağı olur" (Devlet)
2. Argüman için: Niccola Machivaelli: "Bir eylemin yargısı sonucuna göre yapılır" (Prens)
3. Argüman için: Aristotales: "Ahklaki erdem, doğruyu bilmekle değil, doğruyu yapmaktır." (Nikomaklosa Etik)
Hasan Tuğra Kaya 11/D 960
Katılıyorum
YanıtlaSilArgümanlar yazıyı kaliteli yapmış
YanıtlaSilBeni ikna ettin Hasan, suçlu ahlaki olarak burada göz yumandir
YanıtlaSilBu adam Franco'nun katliamlarına da göz yumdu güvenmeyin
YanıtlaSilÇok güzel yazmışsın
YanıtlaSil